مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

آموزش کامل آرایه ها در سی شارپ - جلسه اول - کلیک سایت


قسمت اول

آرایه در سی شارپ دنباله ای از آیتم ها می باشد که در آنها مقادیر ثابت ذخیره می شوند و تمامی این ایتم ها باید از یک نوع باشند. به عبارت دیگر می توان آرایه را مجموعه ای از متغیر ها از یک نوع دانست که در خانه های متوالی از حافظه ذخیره شده اند و به جای اینکه این متغیرها به صورت مجزا و یک به یک تعریف بشوند همگی به صورت یک جا در آرایه تعریف شده اند. آرایه در سی شارپ می توانند به صورت یک بعدی یا چند بعدی باشند. در این مقاله قصد داریم تا با اصول اولیه کار با آرایه در سی شارپ اشنا شویم.

الگوی تعریف آرایه در سی شارپ :

                                                                                                                                        

              datatype[]  arrayname ;

 

  •  data type : مشخص کننده نوع ایتم های آرایه در سی شارپ است.
  • [] : مشخص کننده این است که یک ارایه از نوع مشخص می خواهیم تعریف کنیم و همچنین از آن برای مشخص کردن سایز آرایه در سی شارپ نیز استفاده می شود.
  •  arrayName:  مشخص کننده نام ارایه است.

مثال : تعریف ساده از  آرایه در سی شارپ
 

 static void Main(string[] args)
        {

            int[] test;

        }


در این مثال متغیر test از نوع داده ارایه از نوع int تعریف شده است.

ایجاد نمونه از آرایه :

 همانطور که در مقاله نوع داده در سی شارپ اشاره شد، نوع داده آرایه در سی شارپ زیر مجموعه نوع داده مقدار است بنابراین متغیر نوع ارایه، آدرس شروع مجموعه ای از ایتم ها که در حافظه ( heap) ذخیره شده اند را نگهداری می کند و برای ساختن یک نمونه از نوع ارایه یا تخصیص حافظه برای آن از کلمه کلیدیnew  استفاده می شود.
مثال : ایجاد نمونه از متغیر از نوع آرایه
 

static void Main(string[] args)
        {

            int[] test = new int[10];

        }    


حالا پس از ایجاد نمونه و تخصیص حافظه می توان ایتم های متغیر  آرایه در سی شارپ را ( که به ان در این مثال به اندازه  ده ایتم از نوع int حافظه تخصیص داده شده است ) مقدار دهی کنیم.

نکته

 بلافاصله بعد از ایجاد نمونه از یک متغیر آرایه در سی شارپ مقادیر پیش فرض زبان در ایتم های ارایه در سی شارپ ذخیره می شوند :

  • اگر نوع داده عددی باشند (مثل نوع int ) مقدار پیش فرض آن صفر خواهد بود.
  • اگر نوع bool  باشند مقدار پیش فرض false خواهد بود.
  • اگر از نوع داده مرجع باشند مقدار پیش فرض null خواهد بود.

مثال : نمایش مقدار پیش فرض در متغیر از نوع از ارایه در سی شارپ از نوع int 

static void Main(string[] args)
        {

            int[] test = new int[10] ;

            for(int i = 0; i < 10; i++)
            {
              Console.WriteLine("test["+i+"]= "+test[i]);
            }
         

        }     


در مثال بالا مقدار نمایش داده شده صفر خواهد بود زیرا  مقدار پیش فرض برای نوع دادهint صفر است :

test[0]= 0
test[1]= 0
test[2]= 0
test[3]= 0
test[4]= 0
test[5]= 0
test[6]= 0
test[7]= 0
test[8]= 0
test[9]= 0

 

مقدار دهی ایتم های آرایه در سی شارپ :

  • مقدار دهی ایتم های آرایه در سی شارپ می تواند در زمان ایجاد نمونه انجام شود

مثال : مقدار دهی ایتم های آرایه در سی شارپ در زمان ایجاد نمونه :
  

 static void Main(string[] args)
        {

            int[] test = new int[10] { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 };
           

        } 

 

نکته

در این حالت از مقدار دهی، باید تعداد مقادیر داخل پرانتز دقیقا با اندازه تعریف شده در آرایه در سی شارپ هم خوانی داشته باشد در غیر اینصورت با خطای زمان کامپایل مواجه می شویم .
مثال : خطای زمان کامپایل
 

static void Main(string[] args)
        {
                     
            int[] test1 = new int[3] { 1, 2, 3, 4};


            int[] test2 = new int[3] { 1, 2};

        }


 در این مثال در هر دو تعریف نوع آرایه در سی شارپ با خطا مواجه شده ایم زیرا در تعریف اول تعداد مقادیر بیشتر از اندازه مشخص شده است و در نتیجه با خطای زیر مواجه می شویم :

 و در تعریف دوم تعداد مقادیر کمتر از اندازه مشخص شده در تعریف آرایه است و در نتیجه با خطای زیر مواجه می شویم :

 

نکته

اندیس آیتم ها در آرایه در سی شارپ با اندازه n  از 0 تا n-1 شماره گزاری می شود. بنابراین دسترسی به اندیس n در آرایه در سی شارپ با اندازه n دسترسی غیر مجاز خواهد بود و خطای زمان اجرا را به همراه دارد .

مثال : خطای زمان اجرا برای دسترسی خارج از محدوده















در این مثال در زمان اجرای دستور دسترسی به مقدار ذخیره شده در ایتم با اندیس 3 به خطا برخورد کردیم زیرا انداره ارایه 3 تعریف شده است و در نتیجه آخرین اندیس قابل دسترسی 2 خواهد بود .
 

  • مقدار دهی ایتم های آرایه در سی شارپ می تواند به صورت تک به تک  از طریق اندیس هر آیتم انجام شود :

 

    static void Main(string[] args)
        {

            int[] test = new int[10] ;
            test[0] = 1;
            test[3] = 20;          

        } 
  • مقدار دهی از طریق حلقه

مثال : مقدار دهی ایتم های آرایه در سی شارپ از طریق حلقه

static void Main(string[] args)
        {

            int[] test = new int[3];
            for (int i = 0; i < test.Length; i++)
                test[i] = i;
      
        }

 

نکته

دسترسی به مقادیر آرایه می تواند مانند مقدار دهی آن، از طریق اندیس و یا حلقه تکرار انجام شود .
 

فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 9 , سطح: صفر تا صد
موضوعات: آموزش سی شارپ

این فصل در یک نگاه:

آموزش ارسال پیامک، آموزش ارسال پیامک تکی و گروهی ، ارسال پیامک به صورت اختصاصی برای هر مشترک، دریافت پیامک، مشاهده وضعیت…

توضیحات کلی مجموعه:   آیا می دونید قیمت نرم افزارهای مدیریت پیامک در حدود 150 هزار تومان است؟ اما توسط این دوره شما میتونید با مبلغ بسیار کمتر یک نرم افزار مدیریت پیامک رو به صورت کاملا حر…
فصلِ: 9 , تعداد قسمت ها: 59 , سطح: صفر تا صد
موضوعات: آموزش سی شارپ

این فصل در یک نگاه:

در این فصل که فصل پایانی این دوره می باشد در مورد نحوه ساختن فایل نصبی سریع یا همان quick installer که روش پیشنهاد شده م…

توضیحات کلی مجموعه: پس از بازخوردهای بسیار خوبی که از دوره های آموزش برنامه نویسی سیستم اتوماسیون اداری و آموزش برنامه نویسی سیستم فروش و انبارداری مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم با توجه به درخ…
فصلِ: 13 , تعداد قسمت ها: 120 , سطح: صفر تا صد
موضوعات: آموزش سی شارپ

این فصل در یک نگاه:

در این فصل که فصل آخر از مجموعه بزرگ آموزش سیستم اتوماسیون اداری می باشد در ابتدا در مورد اسناد و نامه های خارج از سازما…

دوره صفر تا صد  آموزش برنامه نویسی و پیاده سازی سیستم اتوماسیون اداری تحت شبکه. (توصیه می شود دومی مجموعه را حتما ببینید) امروزه اطلاعات یکی از مهمترین و با ارزشترین منابع هر اداره و یا ساز…
فصلِ: 4 , تعداد قسمت ها: 14 , سطح: مقدماتی

این فصل در یک نگاه:

توضیح تنظیمات گرافیک و صدا در یونیتی پیاده سازی منو ها …

به نام خدا   بازی‌سازی یک حرفه بسیار جذاب است و تبدیل شدن به یک بازی‌ساز حرفه‌ای آرزوی همه ماست. اینکه بتوانیم دنیای خاصی خلق کنیم و در این دنیا قوانین خود را پیاده کنیم، همیشه ما را به وج…
فصلِ: 11 , تعداد قسمت ها: 92 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اجرای سیستم روی سیستم، قرار دادن سیستم روی سرور، تعریف Connetion String، آشنایی با فایل App.config، ساخت رشته اتصال به ص…

مهمترین تکنولوژیهای استفاده شده در این دوره پروژه محور (سیستم فروش کالا و انبارداری) طراحی گرافیکی به روش WPF (Windows Presentaion Foundation) آموزش کامل برنامه نویسی xaml (برای طراحی های …
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 25 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل پنجم…

توضیحات کلی مجموعه: درباره گیت: لذت پیش بردن پروژه های برنامه نویسی خود را با بهترین ورژن کنترل سیستم جهان تجربه کنید کامل ترین دوره ی آموزشی گیت و گیت هاب به همراه مثال های کاربردی گی…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید